Připravili jsme pro vás papírový model Land Rover Defender – automobilu strážců přírody z Národního parku České Švýcarsko i s přívěsem. Věříme, že se vám bude vámi slepený model líbit stejně, jako se nám líbí jeho předloha a modely z ověřovacích staveb vystřihovánky.
Předloha – Land Rover Defender 110
Defender sloužil oddělení strážní služby od října 2001, druhého roku existence NP České Švýcarsko, až do jara 2024. Oddělení strážní služby tak získalo neocenitelného pomocníka, především pro jeho průchodnost v terénu. To strážci ocenili např. i při evakuaci skautského tábora, když nezbylo nic jiného než přejet rozvodněnou Jetřichovickou Bělou. Strážci mohli využít závěsné zařízení pro připojení vozíků i vyšší hmotnosti. Do auta se vejde celkem až 9 osob, což strážní služba ocenila při různých brigádách a exkurzích.
Hromadně se tímto autem jezdilo také na setkání strážců organizovaná v jiných chráněných územích. Na delší cesty je ale přece jenom trochu nepohodlné. V roce 2015 vozidlo prošlo generální opravou v někdejším Vojenském opravárenském podniku, dnes firmě CD MOTOR v Českém Dubu. Ta zásadně prodloužila životnost auta. Model zachycuje vozidlo ve stavu, v jakém sloužilo v roce 2018. V té době mělo najeto 700 000 km převážně v terénu. Má uzávěry diferenciálu přední i zadní nápravy, dále je vybaveno kompresorem, ochranným rámem, drátěnými kryty předních i zadních světel a střešními nosiči. Na jaře 2024 bylo vozidlo v takovém stavu, že se Správa NP ČŠ rozhodla do jeho oprav dále neinvestovat a v nabídkovém řízení ho prodala.
Správa NP České Švýcarsko je jediná organizace v rámci Ministerstva životního prostředí, která tento typ vozidla vlastnila. Defendery ale můžete vidět u strážců národních parků prakticky po celé Evropě.
Land Rover Defender byl vyvinut původně pro anglické farmáře ve dvacátých letech minulého století. TD5 navazuje na předchozí modely a svou konstrukcí se vyznačuje především vysokou průchodností v terénu. Vozidla Land Rover Defender už se ve Velké Británii od roku 2016 nevyrábí. Celkem do světa vstoupilo přes 2 000 000 kusů modelu Defender. A stále jezdí velké množství, především jako vojenská vozidla.
Předloha – ekovýchovný přívěs
Inspirací pro ekovýchovný přívěs byly tzv. Waldmobily používané v SRN a Rakousku v podobě dodávek nebo přívěsů. Správa NP České Švýcarsko připravila projekt, který tuto myšlenku zhmotnil i v České republice v podobě dvounápravového skříňového přívěsu. Projekt finančně podpořilo Ministerstvo životního prostředí. Na realizaci se nakonec podílelo více než 10 firem.
Přívěs byl do provozu uveden v roce 2017. Správa NP České Švýcarsko jej používá při akcích pro veřejnost v terénu. V přívěsu mají strážci bohaté moderní vybavení.
Vybavení přívěsu:
- systém polic
- skládací dřevěné lavice a stoly
- dřevěné židličky
- nůžkové stany s potiskem (dva 3×3 m, jeden 3×6 m)
- fotovoltaický panel a baterie
- interaktivní dataprojektor (vozík slouží jako interaktivní tabule, ale ve výbavě je také promítací plátno)
- ozvučení
- mikroskopy s LCD panelem
- 10 siluet zvířat (vlk, rys, jezevec, liška, čáp…)
- bednička plná zvuků
- výstava o NPČŠ vč. 10 stojanů
- stativové dalekohledy
- entomologické pomůcky pro odchyt a určování hmyzu
- interaktivní panel “Žabí putování”
- interaktivní hra “Jezevčí nora”
- další materiály dle aktuální potřeby
Papírový model LandRover Defender 1:32
Papírový model LandRover Defender jsme připravili v tradičním měřítku 1:32, ale na kopírce můžete měřítko snadno změnit. V takovém případě nezapomeňte zohlednit tloušťku papíru. Jste-li začínající modeláři, je pro vás nejlepší základní verze auta, pro zkušenější pak doporučujeme doplňující díly a přívěs. Mistři si pak mohou dodělat třeba interiér a prosklená okna nebo otevírací dveře přívěsu (díly k takovým úpravám ale vystřihovánka neobsahuje).
Vystřihovánka má rozsah 3 listy A4, tištěno ofsetem na klasický vystřihovánkový papír. Vystřihovánka obsahuje v základní verzi celkem 13 číslovaných dílů pro auto. V rozšířené verzi jde o 30 číslovaných dílů auta a 14 číslovaných dílů přívěsu.
Návod na stavbu najdete ke stažení zde. Budeme vděční za jakékoli podněty, které zde případně i zveřejníme ve formě tipů pro stavitele.
Tip 1: V závislosti na přesnosti lepení a vůlích v uložení náprav může dojít k rozdílu mezi výškou oje přívěsu a naznačenou dírou “tažného zařízení” Defenderu. Doporučujeme proto díru v dílu 4 Defenderu udělat až jako poslední krok při stavbě soupravy, případně oj přívěsu (díl 12) před přilepením vyzkoušet a vytvarovat dle potřeby.
Tip 2: Rozhodnete-li se pro střešní nosníky (díl 30) z dřevěných hranolků místo drátku, můžete použít vždy dva krátké svislé přilepené na cca 3/4 výšky držáků (spodek držáku musí zůstat volný pro přilepení ke střeše). Držáky se tím pěkně zpevní.
Model 1:100 – Defender s přívěsem
Vystřihovánka je k dispozici i v měřítku 1:100 pro začínající modeláře. V základní “krabičkové” verzi má Defender jeden díl a přívěs tři. Zkušenější modeláři jistě využuijí všechny doplňkové díly, tedy celkem 21 (9 auto + 12 přívěs) číslovaných dílů.
Materiál pro tuto stránku nám poskytl bývalý hlavní řidič vozidla, Vašek Nič, a Jakub Juda (Správa NP České Švýcarsko). Oběma moc děkujeme za spolupráci, jakož i dalším, kdo se na přípravě vystřihovánky různou měrou podíleli.